Saturday 27 October 2012

My Arowana

Assalamualaikum Wbt...

Alhamdulillah, sekali lg dapat kite meraikan Hari Raya Aidil Adha tahun nie... Tahun ni punya Aidil Adha mmg sangat bermakna... Raya pertama as husband, Aidil Adha jatuh bulan Oktober yang bulan kelahiran wanita yang paling bermakna dalam hidup saya, tak lain tak bukan bonda saya (12 Oktober) dan isteri saya sendiri (29 Oktober)... Dan... Pada hari raya Aidil Adha ni juga la saya membeli AROWANA idaman... Alhamdulillah....

Saya beli arowana ni dari Haji Suhaimi (Arowana Assakinah) dengan harga RM480 untuk saiz dalam 6-7 inci kalau tak silap... Saya memilih jenis Highback Golden (HB) yang mane telah dinasihatkan dan di rekomenkan oleh Haji Suhaimi sendiri... Mmg seronok dan puas hati berurusan dengan Haji nie, Die seorang yang ramah dah naik hati...Juga tidak kedekut dengan ilmu dalam bidang penternakan dan pemeliharan AROWANA... Terima kasih saya ucapkan...

Setelah selesai membuat bayaran dan proses jual beli, maka dengan rasminya si ARO yang saya namekan OCTO (sempena bulan October) menjadi first aro yg saya bela...

Baru lepas kene transfer dan packing untuk pulang ke rumah.. yabedabeduuuu



Sampai je kat rumah, tanpa berlengh masa lagi, terus saya masukkan aro ni dalam akuarium.. Akuarium ni saya dah run setup cycling bagai sehari sebelum beli untuk kasi Air Stabil.. Sebelum tu saya masukkan dulu Arowana Vital yang sy beli dari Haji Suhaimi sendiri.

Arowana Vital

Lepas da masukkan Arowana Vital, saya letakkan plastik aro tu dalam akuarium dalam 20 minit untuk menyelaraskan suhu supaya nnti aro dapat membiasakan diri... Kemudian saya masukkan air sikit demi sikit dalam plastik barulah saya lepaskan aro dalam rumah barunya... :)





Alhamdulillah... dah sehari Aro ada dalam rumah baru.. Gejala ikan bengong atau duduk meyepi akibat strees dapat diatasi lepas follow cara cara yang betul seperti yang dinasihatkan oleh Haji Suhaimi... Cuma si Octo ni die tak nak makan lagi.. New Tank Sindrom mungkin.. Jadi saya akan biarkan Aro ni dalam 2-3 hari lagi untuk tgk perkembangannya...

Lagi Gambar Octo :)







Video Octo :)



No comments:

Post a Comment