Tuesday 30 October 2012

My Arowana Diary

Hari Pertama

- Tarikh 26 Oktober saya beli ikan kelisa pertama saya. Diberi nama Octo (sempene bulan oktober seribu makna).... Akuarium saiz 2 kaki, isipadu air 80 percent... Malam tu kasi makan mealworm... 5 ekor jugak die tibai.... Malam tu on lampu, then malam pertama die ngan saya...

Hari Kedua

- Hari ni Octo tak nak makan.. Petang tu try kasi makan 2 ekor dan die makan... Malam tu dah tak nak makan mungkin kenyang kot... 

Hari Ketiga

- Pagi nie Octo makan banyak sikit.. Die makan mealworm dekat 8 ekor... Fuh... seronok tgk die makan...Pergi pasar pudu beli makana untuk die, dapat cari cengkerik tapi sampai rumah tu cengkerik mati. Saya cuba kasi cengkerik tu dan alhamdulillah dia makan walaupun da mati. 6 ekor gak cengkerik dia makan.  Malam tu dia tak nak makan dan nampak perkembangan dia lain macam. Dia start berenang kat tepi dan dasar akuarium. Saya tanpa berlengah lagi terus tuka air 50 percent dan tambah garam.

Hari keempat

- Reaksi Octo masih sama. Kelam kabut saya tanye orang sana sini dalam Facebook, hubungi Tuan Haji kat Assakinah Arowana dan mereka semua kate ni sindrom normal. Dan tindakan saya menukar air dalam akuarium semalam agak kurang bijak sebab air dan ikan masih baru dan nak sesuaikan diri lagi. Ades.. Tu la kalut sangat... Hari ni die puasa sehari langsung tak nak makan. Malam tu saya ambil daun ketapang 2 helai dan selimutkan dia. Lampu saya tutup nak kasi dia privacy.

Hari Kelima

- Bangun pagi terus mengadap Octo. Tgk sisik dia tanggal.. Alahai... sedih tak terkata.. Tengok message kat FB ada sorang kawan yang prihatin tak jemu2 anta message dan cara cara penjagaan. Terima kasih saudara Mrpuad Sapeeq atas nasihat anda. Pagi tu kasi makan MW (Mealworm) tp die cuma makan seekor jek. Letak anak Koi, Octo hanya kim salam lalu je. Saya keluarkan balik anak gapi tu tak nak die kotorkan air.  Malam pula, saya tgk berkembangan Octo semakin positif. Dia dah start berenang mcm normal, tapi masih tak kasi makanan sebab nak puasakan dia sampai esok hari. Harap2 esok lebih baik dari malam nie. Maka, lampu akuarium ditutup dan Octo tidur(Arowana tidur ke).. haha...

Hari Keenam

- Nampaknya si Octo menunjukkan tanda tanda positif.. Saya letakkan 3 ekor MW dan dia ngap dengan penuh lahap. Tapi masuk yang ke 4, die dah tak nak makan dah. Tak pe la memang niat hati nak puasakan si Octo ni dulu... Petang tu, pergi ambik wife balik rumah.. Sampai rumah malam tu, Mak bagitau yang dia da suapkan Octo makan 5 ekor. Wallaweh... dah ada selera balik... Gumbira sungguh hati ini... NGEEE :D

Hari Ketujuh

Alhamdulillah... 7 hari dah Octo bersama saya dan mcm2 ragam saya dah belajar dari Octo.. Bangun tido selepas beli sarapan, saya cuba masukkan MW. Ngap !!! Dia makan seekor.. Sampai la 12 ekor dia makan.. Wahh.. First Time tgk dia makan... Tapi lepas dia makan, dia duduk diam jerk kat bawah aqua... Mungkin sebab kenyang sangat kot... Positif feeedback from Okto.. Insya Allah esok nak tukar dah air dia..

Hari Kelapan

Dah seminggu Octo bersama kami !!! Alhamdulillah... Syukur.. Walaupun banyak dugaan dan cabaran sepanjang minggu nie, mcm2 telah saya belajar. Petang tadi saya baru tuka air 30 percent dan bagi makan 6 ekor mealworm... Dan Octo makan... Tandanya die tak stress selepas tukar air (WC) tadi.. Esok nak balik rumah mertua.. So 2 hari tak jumpa my baby aro nie.. Will miss you Octo..

Octo Selepas Seminggu... Semoga semakin sihat yaaa :D

Update (16 November 2012)

Sekarang dah dekat 2 minggu Octo bersama saya... Saya tukar air 3 kali sehari... Sehari sebelum tukar air, saya letakkan anti klorin (tension gon) dan Aro Vital sekali dan takungkan air dalam baldi selama semalaman... Tak de pape perkembangan yang menarik lagi wat masa sekarang... Semua nya berjalan lancar....

Minggu lepas saya cuba bagi Octo makan cengkerik, tapi dia masih tak nak makan lagi.. Hanya seekor sahaja dia makan selepas tu dia pandang je cengkerik tu.. (sombong tol)... rupanya2 mulut dia sakit sebab makan cengkerik ari tu... Padahal saya dah buang kaki belakang cengkerik tu... Mungkin dia tak nak lagi kot...

Dalam masa 2 minggu nie, sekarang Octo dah biasa dengan keadaan rumah nie,, Saya tak bukak lampu malam2 saje nak biasakan dia... Tak tanning sangat sebab nak tgk natural development dia.. Kesian ikan kalau nak tanning lama lama... Natural beauty la saya prefer..

Masa mula mula tak pasang lampu dulu, Octo agak takut dan meloncat2... Takut kot... Macam kita jugak la kalau dah biasa tido bukak lampu, kalau ada orang tutup mesti menggelabah punya.... Saya paksa jugak dia bergelap dan sekarang alhamdulillah dia dah biasa dengan keadaan gelap...

Saiz Octo sekarang dah meningkat 7 inci... Diet utama dia masih lagi mealworm... Dia tak nak makan lagi makanan lain... Harap2 dia semakin membesar dengan jayanya...




3 comments:

  1. ok da ni..Update la lagi..tp bagi smpai 12 MW sekali gus cam x bagus je..untuk panjang ni, elok bag 3x sehari 5ekor sekali bg ke..

    da besar 9' bg 2 kali sehari..

    da 12' bg sehari sekali..

    elok bg die sentiasa lapa..br die kenal tuan..haha..ak dpat blog ko dr arowana forumation.

    ReplyDelete
  2. Salam Sukri... dah ok dah ker Aro nie... skang aku just kasi die makan sehari sekali je.. sekali kasi 5-6 ekor je.. tak nak die gemok sangat nnti...

    oo dapat dari sane ke... nnti aku update lg kat sini... hehehe... :)

    ReplyDelete
  3. nak beli Daun Ketapang / Catappa kering (poslaju malaysia) sila SMS/whatapps +60175522128.

    ReplyDelete